Stowarzyszenie Iławski Klub "Amazonki"

Misją Stowarzyszenia jest wszechstronne działanie na rzecz osób dotkniętych rakiem piersi,
oraz uczestniczenie w akcjach na rzecz wczesnego wykrywania raka piersi.

11.12.2017 godzina 17:46 imieniny .
Wycieczka na Podlasie
2017-10-17 13:18:36
14 września, tak jak wcześniej zaplanowaliśmy grupa nasza wyruszyła na wycieczkę na Podlasie. Ta wycieczka miała na celu odwiedzenie wschodnich terenów Polski, poznanie innej kultury, religii i regionu, który swego czasu był pod zaborem rosyjskim.
Pierwszym miastem, które odwiedziliśmy na naszej trasie był Tykocin zwany „Wrotami Podlasia”. Jest to stare ok. 600- letnie miasto położone nad Narwią , kiedyś zamieszkałe w większości przez Żydów. Zwiedziliśmy tam Synagogę, w której na ścianach zachowały się napisy z Pisma Świętego w języku hebrajskim. W części korytarzowej przeznaczonej niegdyś dla kobiet mieści się teraz muzeum kultury Żydów, w którym zachowały się naczynia i szaty liturgiczne potrzebne do odprawiania nabożeństw. Okazuje się, że w Tykocinie oraz w Supraślu kręcono wiele scen do komediowej trylogii filmowej „U Pana Boga …....", gdzie wielu aktorów było z Białostockiego Teatru Lalek. Na rynku zachowały się drewniane domy mające ok. 300 lat oraz pomnik Stefana Czarnieckiego powstały w w 1763r.
Z Tykocina trasa wiodła do Białegostoku- stolicy regionu podlaskiego. Zobaczyliśmy tam Pałac Branickich,w którym obecnie mieści się Uniwersytet Medyczny. Wokół pałacu roztaczają się ogrody barokowe, a wśród nich można było podziwiać fontanny i piękne kwiaty. W mieście obejrzeliśmy też piękna budowlę prawosławną Sobór Św. Mikołaja i przeszliśmy ulicą słynnego obywatela Białegostoku Ludwika Zamenhofa, twórcy języka esperanto, gdzie corocznie w Białymstoku odbywają się zjazdy esperantystów z całego świata.
Następnie pojechaliśmy do miasta Supraśla, położonego nad rzeką Supraśl. Na wzgórzu wznosi się prawosławny Monaster w stylu bizantyjsko-gotyckim otoczony murem obronnym, na jego terenie mieści się gotycka cerkiew. W mieście zachował się też budynek z bali mający ok. 260 lat. Jest tam też piękny park o niespotykanej roślinności. Między drzewami zawieszone są dzwonki, które dźwięczą podczas wiatru. Zachował się też piękny pałac Buchholtzów, w którym obecnie mieści się liceum plastyczne. Zmęczeni całodziennym zwiedzaniem udaliśmy się do pięknego hotelu "Supraśl" na kolację i odpoczynek, żeby przez noc nabrać sił na kolejny dzień.
Drugi dzień, to zwiedzanie Hajnówki i Białowieży. Najpierw droga zawiodła nas do „Soboru Św. Trójcy” cerkwi prawosławnej z lat 80-tych XX wieku. Jest to przepiękna budowla o niespotykanym kształcie architektonicznym i świetniej akustyce wnętrza, w którym co roku odbywa się Międzynarodowy Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej.
I wreszcie nadeszła długo oczekiwana chwila: spotkanie oko w oko z żubrem w Rezerwacie Pokazowym Żubrów. Można tam było zobaczyć i też usłyszeć ryk jelenia oraz obejrzeć dzikie zwierzęta (wilki, rysie, tarpany, koniki polskie), które żyją tam w warunkach zbliżonych do naturalnych, oczywiście za wysokim, podwójnym ogrodzeniem. Następnie przeszliśmy szlakiem Dębów Królewskich. Obejrzeliśmy też zbiory Białowieskiego Muzeum Przyrodniczo-Leśnego zlokalizowanego w nowoczesnym budynku. Po spacerze przez park wróciliśmy do autokaru udając się na nocleg do Supraśla.
Trzeciego dnia udaliśmy się na szlak tatarski w kierunku Kruszynian. Po drodze zwiedziliśmy dwie leśne ścieżki tematyczne.
Najpierw było ARBORETUM tj. rodzaj ogrodu botanicznego o zróżnicowanym terenie, gdzie Nadleśnictwo Supraśl w naturalnych warunkach Puszczy Knyszyńskiej prezentuje rośliny, krzewy i drzewa z różnych stron świata. Na środku leśnego stawu zobaczyliśmy piękne nenufary.
Drugą atrakcją było SILVARIUM, to rodzaj ogrodu dydaktycznego, gdzie Nadleśnictwo Krynki prezentuje gatunki drzew, krzewów i bylin występujących w Puszczy Knyszyńskiej. W budynku „Galerii na skraju puszcz” zobaczyliśmy w gablotach owady, zwierzęta i złapane w locie ptaki. Ciekawostką było też obejrzenie różnych zegarów słonecznych oraz zgromadzonych głazów, które tworzyły tzw. kamienne kręgi.
Następnym etapem w tym dniu był już Meczet w Kruszynianach, gdzie wchodząc musieliśmy zdjąć buty w przedsionku, by nie deptać we wnętrzu dywanów leżących na podłodze. Opiekun obiektu opowiedział nam o obyczajach i zasadach panujących wśród ludności tatarskiej oraz umożliwił zakup pamiątek.
Niedaleko od meczetu znajduje się Mizar, czyli cmentarz tatarów. Najstarsze groby są jeszcze z końca siedemnastego wieku, a więc z czasów osiedlenia się tatarów na tych terenach po nadaniu własności przez Jana III Sobieskiego.
Jeszcze tylko tatarski obiad w tatarskiej jurcie u Dżenetty Bogdanowicz, która kultywuje tradycje kulinarne tatarów w powstającym Centrum Edukacji i Kultury Muzułmańskiej Tatarów Polskich. Po krótkim odpoczynku ruszamy w drogę powrotną, z płucami pełnymi świeżego powietrza i niesamowitych wrażeń wzrokowych i umysłowych.
Szkoda, że tak szybko minęły te trzy dni, ale mimo zmęczenia będziemy to pięknie wspominać.

Opracowanie : Ewa Grubalska i Jan Jasiński

REGON 510860713
NIP 744-15-04-940

Podziękowania

Iławskie Amazonki serdecznie dziękują wszystkim Darczyńcom, którzy za pośrednictwem Urzędów Skarbowych przekazali swój 1% podatku dochodowego za 2016 rok na rzecz naszego stowarzyszenia.